Regenerácia po športovom výkone

Či už ste profesionál alebo len rekreačný športovec, každý doktor vám povie že kvalitný oddych je tretina úspechu. Tu uvádzame rôzne metódy, ako si po športovom výkone oddýchnete aj doma.

cvičení

  1. Spánok- Vedeli ste, že priemerný človek prespí viac ako tretinu svojho života? Mnoho ľuďom to príde ako plytvanie časom, avšak počas spánku sa deje v tele množstvo blahodarných procesov, medzi  ktoré patrí aj regenerácia svalov a kĺbov.
  2. Plávanie- Túto metódu využíva veľký počet profesionálov. Je totiž dokázané, že pri plávaní (samozrejme v primeranej miere, bez preťažovania) sa obnovujú svalové vlákna a telo sa uvoľní. Samozrejme s plávaním súvisí aj vyplavovanie endorfínov, hormónov šťastia, ktoré sú tiež úzko späté s oddychom

sauna

  1. Sauna- či už fínska, parná alebo saunárium, všetky majú na telo veľmi priaznivý účinok, preto ich nájdete vo váčšine rehabilitačných centier. Vyššie teploty spojené s vyššou vlhkosťou otvoria póry na pokožke, čo má tiež relaxačný účinok na ľudský organizmus. Avšak so saunou sa to nesmie preháňať, lebo hrozí dehydratácia, bolesti hlavy a vyčerpanie organizmu.
  2. Ľadová sprcha- donedávna veľmi kontroverzná metóda, jedna strana tvrdila že prudké ochladzovanie svalov vedie k zvýšenému riziku natrhnutia, druhá strana tvrdila že prudké ochladenie má za následok prekrvenie a tým zrýchlenú regeneráciu. Nedávne výskumy došli k záveru, že riziko natrhnutia svalu sa síce zvýši, no pri ochladzovaní pod lekárskym dohľadom je riziko minimálne. Preto športovci, ako napríklad Dominika Cibuľková, Cristiano Ronaldo či Lionel Messi dávajú tejto metóde veľký palec hore.
  3. Kryokomora- táto, z uvedených najnovšia, metóda je veľmi podobná predošlej, avšak s pár zmenami, namiesto vody sa človek pohybuje v ľadovom vzduchu, o teplote aj nižšej ako -200 stupňov Celzia. Využívajú ju ako dôchodcovia, tak mladí športovci na vrchole svojej kariéry.